Cursussen

Compassie training, een mindfulness vervolgtraining

vanaf 17 sep


We koesteren onvoorwaardelijke liefde als ideaal, maar stellen heel veel voorwaarden aan onszelf om ‘goed genoeg te zijn’. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een innerlijke houding van zelfcompassie een positief effect heeft op gevoelens van geluk en tevredenheid. Een milde houding naar jezelf vermindert gevoelens van angst en somberheid.

"Maak je hart als een meer
met een kalm, stil oppervlak
en grote diepten van vriendelijkheid."
Tao Te Ching


Van zelfkritiek naar zelfcompassie

In deze praktische training ontwikkelen we zelfcompassie en ontdekken we de patronen en automatismen die aan zelfkritiek ten grondslag liggen. De oefeningen uit de training helpen je om:

  • te stoppen met streng en hard zijn voor jezelf (en anderen).
  • jezelf te waarderen en aan te moedigen in plaats van te bekritiseren en te veroordelen.
  • obstakels in het leven te gebruiken om kwaliteiten van innerlijke kracht en moed te ontwikkelen.
  • makkelijker om te gaan met lastige emoties zoals angst, schuld en schaamte
  • meer te genieten van wat er is.


Ervaringsgericht en praktisch

We werken in een kleine groep van 6-10 deelnemers met inzicht- en mettameditaties, bewegingen uit de chi kung - met bamboestokken - en de yoga (gericht op het openen van het hartgebied), beluisteren van muziek, stilte, zelfreflectie en andere oefeningen. Leesmateriaal en audio’s voor oefening thuis zijn onderdeel van deze praktische training. Inspiratiebronnen voor deze training zijn o.a.: Thich Nhat Hanh, Brené Brown, Frits Koster & Erik van den Brink, David Dewulf, Kristin Neff, Christopher Germer.


Voor wie?

Deze training is bedoeld voor iedereen die vanuit compassie wil leven en milder en vriendelijker in het leven wil staan. We gaan ervanuit dat je vertrouwd bent met mindfulness beoefening. Bij voorkeur heb je eerst een mindfulnesstraining gedaan, als stevig fundament voor het verder ontwikkelen van zelfcompassie. Dagelijks oefenen is belangrijk om mindfulness en compassie werkelijk onderdeel van je leven te maken.
 


Reacties deelnemers

  • Ik vond het heel erg fijn dat de training zo praktijkgericht was: zo kreeg ik de mogelijkheid van de directe ervaring van compassie.
  • Ik vond dit de mooiste training die ik ooit heb gedaan, door de echtheid en de veelzijdigheid en de uit het leven gedeelde ervaringen.
  • Een ervaring van gedeelde menselijkheid en warmte.
  • Door het huiswerk en de oefeningen in deze compassietraining merkte ik dat ik meer rust en acceptatie krijg van mezelf.
  • Ik leef bewuster en neem meer tijd om echt naar mezelf te durven kijken ook met de minder leuke dingen.
  • Bepaalde teksten, muziek en oefeningen brachten mij op dat moment weer in contact met mijn gevoelsleven.
  • Ik kan echt uitzetten dat ik heel de tijd bezig ben met wat anderen van me denken.
  • Verdriet en nare gevoelens kan ik makkelijker accepteren, ze laten zijn zoals ze zijn.
  • Verzoenen met het verleden zonder daar de hele tijd met spijt aan terug te denken.
  • Ik ben als mens echt aardiger geworden door deze training. 


PRAKTISCHE INFO

Wie Klara Gerrits
Wanneer De compassie training wordt gegeven op 6 zaterdagmiddagen en 2 zondagavonden verspreid over het jaar:
zaterdag 17 september, 8 oktober & 12 november van 14.00 tot 17.00 uur
zondag 18 december & 22 januari 2023 van 18.30 tot 21.30 uur
zaterdag 18 februari, 18 maart & 15 april 2023 van 14.00 tot 17.00 uur
Waar Ananda Yoga, Boomberglaan 18, 1217 RS Hilversum
Kosten €395 inclusief materiaalkosten en €450 bij vergoeding door de werkgever voor 8 bijeenkomsten van 3 uur
Inschrijven bij Klara via talkajer@yahoo.com en/of 06-19937218
Betaling graag vooruit op rekeningnummer NL07 INGB 0006 5271 21 t.n.v. K.A.H. Gerrits. 

 

Belangstelling?

Stuur een e-mail naar Klara: talkajer@yahoo.com of bel met Klara: 06-19937218. Je bent van harte welkom!

Compassie training, een mindfulness vervolgtraining
Powershoot

Contact

info@anandayoga.nl
06-19 96 13 43

Nieuwsbrief