Cursussen

Compassietraining, een mindfulness vervolgtraining

vanaf 15 mrt


We koesteren onvoorwaardelijke liefde als ideaal, maar stellen heel veel voorwaarden aan onszelf om ‘goed genoeg te zijn’. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een innerlijke houding van zelfcompassie een positief effect heeft op gevoelens van geluk en tevredenheid. Een milde houding naar jezelf vermindert gevoelens van angst en somberheid.

"Maak je hart als een meer
met een kalm, stil oppervlak
en grote diepten van vriendelijkheid."
Tao Te Ching


Van zelfkritiek naar zelfcompassie

In deze praktische training ont-dekken we de patronen en automatismen die aan zelfkritiek ten grondslag liggen. De oefeningen uit de training helpen je om:

  • te stoppen met streng en hard zijn voor jezelf (en anderen).
  • jezelf te waarderen en aan te moedigen in plaats van jezelf te bekritiseren en te veroordelen.
  • obstakels in het leven te gebruiken om kwaliteiten van innerlijke kracht en moed te ontwikkelen.
  • makkelijker om te gaan met lastige emoties zoals angst, schuld en schaamte
  • meer te genieten van wat er is.


Ervaringsgericht en praktisch

We werken in een kleine groep van 6-10 deelnemers met inzicht- en mettameditaties, bewegingen uit de chi kung - met bamboestokken - en de yoga (gericht op het openen van het hartgebied), beluisteren van muziek, stilte, zelfreflectie en andere oefeningen. Leesmateriaal en audio’s voor oefening thuis zijn onderdeel van deze praktische training. Inspiratiebronnen voor deze training zijn o.a.: Thich Nhat Hanh, Brené Brown, Frits Koster & Erik van den Brink, David Dewulf, Kristin Neff, Christopher Germer.

Voor deelname is vereist dat je eerder aan een mindfulness training hebt meegedaan. Dagelijks oefenen is belangrijk, om mindfulness en compassie werkelijk onderdeel van je leven te maken.


Reacties deelnemers

  • Ik vond het heel erg fijn dat de training zo praktijkgericht was: zo kreeg ik de mogelijkheid van de directe ervaring van compassie.
  • Ik vond dit de mooiste training die ik ooit heb gedaan, door de echtheid en de veelzijdigheid en de uit het leven gedeelde ervaringen.
  • Een ervaring van gedeelde menselijkheid en warmte.
  • Door het huiswerk en de oefeningen in deze compassietraining merkte ik dat ik meer rust en acceptatie krijg van mezelf.
  • Ik leef bewuster en neem meer tijd om echt naar mezelf te durven kijken ook met de minder leuke dingen.
  • Bepaalde teksten, muziek en oefeningen brachten mij op dat moment weer in contact met mijn gevoelsleven.
  • Ik kan echt uitzetten dat ik heel de tijd bezig ben met wat anderen van me denken.
  • Verdriet en nare gevoelens kan ik makkelijker accepteren, ze laten zijn zoals ze zijn.
  • Verzoenen met het verleden zonder daar de hele tijd met spijt aan terug te denken.
  • Ik ben als mens echt aardiger geworden door deze training. 


PRAKTISCHE INFO

Wie Klara Gerrits
Wanneer vrijdag 15 mrt, 29 mrt, 12 apr, 26 apr, 10 mei, 24 mei, 7 juni en 21 juni 2019 van 14.00 tot 17.00 uur
Waar Ananda Yoga, Boomberglaan 18, 1217 RS Hilversum
Kosten € 300 voor 8 lessen van elk 3 uur, incl. oefenmaterialen
Inschrijven bij Klara via talkajer@yahoo.com en/of 06-19937218
Betaling graag vooruit op rekeningnummer NL07 INGB 0006 5271 21 t.n.v. K.A.H. Gerrits. 

 

Belangstelling?

Stuur een e-mail naar Klara: talkajer@yahoo.com of bel met 06-19937218. Je bent van harte welkom!

Compassietraining, een mindfulness vervolgtraining
Powershoot

Contact

info@anandayoga.nl
06-19 96 13 43

Nieuwsbrief